Kamis, 19 Maret 2015

10 Anjing Terpintar di Dunia

1. BORDER COLLIE
  • Anjing yang tidak suka tinggal sendirian. Kecerdasan collie sudah menjadi lagenda. Keupayaan untuk anjing terpintar ini pun berbeza dari yang lain seperti ujian kecepatan, obedience dan tentunya mengiringi kambing.
Border Collie
2. POODLE
  • Anjing poodle yang juga memiliki kecerdasan yang tinggi. Mereka senang berada di antara manusia dan benci ditinggal sendirian. Di sebalik penampilannya yang kemas, ternayata anjing poodle juga tangkas sebagai anjing pemburu.
Poodle
3. GERMAN SHEPHERD (ALSATIAN)
  • Sangat cerdas, berani dan memiliki protective instinct yang kuat. German Sherpard sangat mudah dijadikan anjing pekerja. Oleh itu, anjing jenis ini banyak dimanfaatkan menjadi anjing polis.
German Sheperd(Alsatian)
4. GOLDEN RETRIEVER
  • Anjing ini digemari kerna sikapnya yang setia, penyayang, lembut dan sangat dekat dengan anak-anak. Dengan kecerdasan di atas rata-rata, tidak hairan jika Golden Retriever sangat mahir dalam pelbagai obedience competitions dan bermain trik.
Golden Retriever
5. DODERMAN PINSCHER
  • Anjing ini amat setia, forceful dan ditakuti. Itulah gambaran karakter doberman. TIdak hanya itu, doberman juga memiliki stamina yang luar biasa dan mudah bekerja. Meskipun diketahui memiliki sifat mendominasi, doberman cukup mudah dikawal dan bahkan boleh dijadikan sebagai anjing untuk terapi di hospital. Apabila dilatih dari kecil, doberman juga boleh menjadi anjing pengawal keluarga.
Doberman Pinscher
6. SHETLAND SHEEPDOG
  • Banyak pemilik anjing yang mengatakan bahawa tingkat kecerdasan shetland hampir sama dengan manusia. Shetland dibiakkan untuk menjadi gembala kambing kerana ianya memerlukan penumpuan dan kecerdasan.
Shetland Sheepdog
7. LABRADOR RETRIEVER
  • Anjing yang sangat penyayang, lembut dan penyabar. Anjing jenis ini termasuk anjing yang paling popular di dunia. Sifatnya yang baik, cinta kepada anak-anak dan ramah terhadap anjing lain, labrador banyak dimiliki oleh keluarga.
Labrador Retriever
8. PAPILLON
  • Anjing ini memang seharusnya menakutkan, kerna mereka jauh lebih kuat dari apa yang dilihat. Papillon bersifat sedikit moody, agresif dan sangat posesif terhadap tuannya. *posesif= sikap untuk mengawal
Papillon
9. ROTTWEILER
  • Di dalam senarai daftar dan polis, anjing ini memiliki reputasi yang menakutkan. Padahal, anjing ini memiliki potensi menajdi seekor anjing keluarga yang baik. Rotty, sebutan rottweiler, bukan sahaja cerdas, tetapi juga memiliki keberanian yang sangat tinggi sehingga sesuai dijadikan sebagai anjing penjaga terbaik yang dapat dipercayai.
Rottweiler
10. AUSTRALIAN CATTLE DOG
  • Anjing jenis ini sangat aktif, sehingga memerlukan latihan rutin, baik secara fizikal mahupun mental. Sesuai dengan namanya, anjing ini dibiakkan di Australia. mereka adalah pemikir yang bebas, kreatif dan sangat protektif terhadap penjagaanya  termasukla manusia.
Australian Cattle Dog


Baca Selengkapnya Di : http://dogtrainersemarang.blogspot.com/2013/02/anjing-terpintar-di-dunia.html#ixzz3UcLkDYSV

Tidak ada komentar:

Posting Komentar